20 maj 2010

Gillar du blommor?

Om du som jag, gillar att göra egna blommor, så får du gärna ta en titt här! Inkido har en hel del underbara papper som man kan gör härliga blommor av! Blommor liknande de du ser nedan, har jag gjort en hel hög av. Det är alltid bra att ha blommor på lager...

Här ser du en del av de underbara papperen som jag har använt! Tyvärr kommer de lätt i skymundan av alla "vanliga" scrap-papper? Jag vill dock varmt rekommendera dig att leta rätt på dessa!

För att göra blommor liknande dem på den första bilden, så börjar du med att klippa ut blommor som denna. Som synes är det inte särskilt noga med formen. Den kommer ändå inte att synas så väl i slutändan!

Klipp ut ett helt gäng i olika storlekar, och gärna i olika papper. Om du vill färga in blommorna med Mist, Distresser eller annat, så är det läge att göra det nu.

Nedan ser du en väldigt enkel "beskrivning" av nästa steg! Tag alla dina blommor, knövla ihop dem ordentligt, och räta ut dem igen. Testa dig fram till den effekt du vill ha. Spraya med vatten, mist eller annat innan du knycklar ihop dem, och se om du gillar det resultatet bättre?

Det blir rätt coolt om man torkar/värmer dem lite lämpligt med värmepistol. De "krullar ihop sig" lite då. Var försiktig så att du inte värmer för mycket bara!...

När du gjort detta, så är det bara att lägga ihop dina blommor! Större i botten, och mindre ju högre upp du kommer. Många lager av varje storlek är snyggt tycker jag. Avsluta med att sätta ihop alla lager med en brad, och kanske en dekoration? Du kan sedan knyckla till dina lager efter tycke och smak.

På blomman nedan har jag lagt på lite snöfärg, chalkat, och klistrat fast lite paljetter. Jag brukar avsluta med att fixera med lite spraylack. Om du inte har det hemma, så funkar vanlig hårspray riktigt bra som alternativ!

Här är en turkos/blå variant. På den har jag lagt i ett par lager med tyll mellan blommorna. Jag har också lagt på liquid pearls för att få lite fin effekt.

Slutligen var bara tvungen att ta det hela lite längre genom att avsluta med lite "bling"! Inkido har ett fantastiskt värmebeständigt glitter som är jättekul att använda! Jag blandar det med embossingpulver eller utee och värmer fast på vad helst jag håller på med!

Här har jag använt Firoze, och Silk Rose till att göra en "final touch" på mina blommor!

Det var lite svårt att fånga detta på bild! Jag lägger därför in en extra bild på den rosa blomman. Jag tror att det syns lite bättre på denna?


Jag hoppas att du blivit lite inspirerad av dessa papper? De är fantastiskt snygga, skira, och lätta att använda.
Jag ska försöka att visa mer roliga användningsområden för dem framöver!

//Annica H

12 kommentarer:

Maggan sa...

Tjohej
Jag undrar exakt vilka papper det är som du har använt dig av.
Superfina!

Annica H sa...

Vad roligt att du gillade blommorna Maggan! :)
Jag har använt det mullberry papperet med "blommönster" som du ser på bilderna, och ett papper som nästan ser ut som OH med glitter i. Kolla med Lise-Lotte vad det heter? Jag brukar ibland varva dessa med något lager kaffefilter. Spets, tyll och dylikt i lager är också snyggt!
Hoppas att det är svar på din fråga?
Mvh Annica H

Malin sa...

Jösses vilka fina blommor!

Marie Wisén sa...

Fantastiska papper!!!!

Kram Marie

annes paperfun sa...

Ååå så flotte blomster!!!

Marimer sa...

No solo me has inspirado sino que me has dado una gran clase, es un tutorial super bien explicado y muy creativo, gracias, lo guardo en mis favoritos. Besitos, buen fin de semana.
Desde Tenerife.

Linda Muhr sa...

Verkligen underbara!

pysselpetra sa...

Vackra blommor - tack för tipset!

Yoli Design sa...

Sååå otroligt läckra Annica... Jag bara älskar dina blommor... Måste ta fram dessa papper - ska nog ha ett gäng liggandes här hemma någonstans... :D

Kraam på dig...

monique sa...

superbes merci

Sôso la vahiné sa...

ces fleurs sont sublimes !!!
bises de tahiti

Merete sa...

Nydelige blomster!
Er det mulig å få tak i de papirene som er avbildet her? Og i så fall, hvor kan jeg kjøpe de?
Mvh
Merete