11 november 2010

TUTORIAL PÅ GAVE-BOX

Om du har lyst til å lage en slik box så finner du beskrivelsen nedenfor.
Jeg starter med å skjære ut et rektangel på 18 x 27cm.
Lag brettekanter som vist nedenfor (Brettekanter er markert med røde strek).
Grunnflaten på esken blir 12 x 9cm.
Marker så punkter som vist nedenfor. Dette gjøres på begge sider.Sett så strek fra A til B, og fra B til C.
Klipp så bort de feltene som er markert med grønt. (Bildet nedenfor).
Brett så brettekantene innover mot esken.
Lim sammen slik at det blir en eske.

BÆRESTYKKE:

Skjær en strimmel på 2 x 27cm. Lag brettekanter på denne, 9cm inn på hver side.
Brett.
Sett denne ned i esken og lim fast på begge sider. A mot B som vist nedenfor.
LOKKET:
Skjær ut et rektangel på 22,5 x 9,75cm.
Lag brettekanter som vist på bildet nedenfor.
Brett. Lokket skal ikke limes på ennå.
Jeg fester mønsterpapir på lokk og rundt esken.
LOKK:
Skjær ut følgende:
A: 9,25 x 2 cm - 2 stk.
B: 9,25 x 7,25cm - 2 stk.
C: 9,25 x 1,75cm - 1 stk.
RUNDT ESKEN:
D: 8,5 x 2,5cm - 2 stk.
De største sidestykkene lager jeg ved å legge esken ned på mønsterpapiret og tegne et omriss. Jeg klipper så ut dette stykket, og klipper 0,25cm innenfor omrisset. Dette for å få en liten åpning mellom mønsterpapir og kartong.
Jeg lager 2 stk.
Se bildet nedenfor.
Ønsker du å ha mønsterpapir inni esken, gjøres dette før en limer på lokket.
Bunnstykket: 9 x 12cm
Foran: 9 x 3cm 2 stk
Sidene gjøres som ovenfor, men behold den opprinnelige størrelsen. Lim sidestykkene på esken.
Jeg har lagd vindu på boksen. Dette gjøres enklest ved å legge mønsterpapiret på lokket (ikke fastlimt), og stase ut der man ønsker av vinduet skal være.
Ta bort mønsterpapiret,legg en gelantinplate, eller noe gjennomsiktig mellom lokket og mønsterpapiret, lim fast.
Lim så lokket på bærestykket.
HÅNDTAK:
A: 30 x 1,8cm
B: 30 x 2,0cm
C: 30 x 1,75cm
Lim C oppe på B. Lim A under B.
Jeg har festet håndtaket med brads.
Da er det bare å pynte!

***

LYKKE TIL!

4 kommentarer:

Lisa sa...

Спасибо! Прекрасный и понятный мастер-класс. Обязательно воспользуюсь для упаковки подарков. Тем более, что скоро их придется дарить много, скоро Новый год!

Viddan sa...

Tack för denna toturial, den är så bra att jag lägger den i min sidmeny på min blogg. //Lena

Ann-Charlotte's blogg sa...

Tack för den fina tutorialen, skall
försöka göra en sådan när julkorts
hysterin lagt sig :-)
Kramar

Elizabeth sa...

Takk for flott tutorial, gleder meg til å prøve denne! Klem, Elizabeth x